نحوه نگارش پروپوزال | نمونه Pdf

نحوه نگارش پروپوزال | نمونه Pdf

نحوه نگارش پروپوزال: بخشی از متن

فرضیه ها

تیمارهای مختلف پرایمینگ باعث افزایش جوانه زنی بذر علف های هرز می شود.
بذر علف های هرز دارای انواع گوناگونی از خواب بذر می باشد و بنابراین به روش های مختلف جهت از بین بردن خواب بذر نیاز است.

اهداف اصلی

انجام پایان نامه حاضر با هدف مقایسه روش های شکستن خواب بذر و بررسی جوانه زنی بذور سه علف هرز تاج خروس، شیرین بیان و بومادران انجام خواهد شد. 

اهداف فرعی

بررسی تاثیر مواد شیمایی بر جوانه زنی و صفات گیاهچه ای علف های هرز

نوآوري

بررسی روند تغییرات جوانه زنی بذر گیاهان هرز تاج خروس، شیرین بیان و بومادران تحت تاثیر مواد گوناگون در زمان های مختلف تیمار پرایمینگ می تواند دیدگاه مناسبی را در جهت شناسایی مکانیسم جوانه زنی بذر علف های هرز ایجاد نمایند و از پتانسیل این گیاهان جهت کشت به عنوان گیاهان تکمیلی و یا دارویی بهره برداری شود.

مروري بر پژوهش هاي انجام شده

ویلیامز (1966) گزارش نموده که بیش از 96 درصد از بذرهای برداشت شده سه گونه از جنس Amaranthus که در جنوب غربی انتاریو جمع آوری شده بودند، قدرت جوانه زنی داشتند. بذرهای A.powellii به طور معنی داری سنگین تر از A.hybridus و A.retroflexus  بودند. جوانه زنی در بذرهای A.powellii به طور معنی داری نسبت به بذرهای A.hybridus و A.retroflexus با تغییر عرض جغرافیایی محل رویشگاه، مستقیم ارتباط است.
بذر تاج خروس در فواصل منظم جوانه می زند، جوانه زنی بذرهای سه گونه A.hybridus, A.powellii A.retroflexus تحت کنترل فیتوکروم بوده و به وسیله نور و یا دماهای بالا تحریک می شود(تایلرسون و هندریکز، 1972-1969). به طوری که بذرهای آن ها در دماهای بالاتر (بین 30 و 40 درجه سانتی گراد) جوانه زنی بیشتری داشتند(ویلیامز و همکاران،1966. هندریکز و تایلرسون، 1969). بذرهای خیسانده A.retroflexus  در دماهای بالا آب را سریعتر جذب می کنند(هندریکز و تایلرسون، 1972).
 براساس یافته های قربانی و همکاران (1999) جوانه زنی بذر تاج خروس در دماهای بالاتر از 5 درجه سانتی گراد آغاز می شود و در دماهای بین 40-25 درجه سانتی گراد سرعت جوانه زنی به حداکثر می رسد.در مورد جوانه زنی A.retroflexus  در شرایط آزمایشگاهی، ویز و بینینگ (1987) حداقل دمای لازم برای شروع جوانه زنی 10 درجه سانتی گراد و حداکثر سرعت جوانه زنی این گونه را در دمای حدود 30 درجه سانتی گراد مشاهده کردند.
در پژوهشی جهت شکستن خواب بذر گیاه دارویی شیرین بیان نیز نشان داد که، خیساندن بذرهای شیرین بیان در اسیدسولفوریک غلیظ حداکثر جوانه زنی را داشته، ولی تیمارهای اسید جیبرلیک، آب داغ و گرمای خشک بی تأثیر بودند ولی از نظر زمانی نتایج متفاوتی حاصل شده است، چرا که در تحقیق آل عمرانی نژاد و رضوانی اقدام (1390) پس از 25 دقیقه بیشترین درصد جوانه زنی مشاهده شد، در حالیکه در تحقیق انجام گرفته توسط گوپتا این زمان به 5 دقیقه کاهش یافته است(گوپتا، 1997).
خواب بذرهای گیاه شیرین بیان ناشی از پوسته غیرقابل نفوذ آن به آب و گاز می باشد و با ایجاد سوراخ در پوسته بذر خصوصاً در بالای محل قرارگیری گیاهچه می توان بهترین شرایط را برای نفوذ آب و گازها به درون بذر به وجود آورد و درصد جوانه زنی بذرهای شیرین بیان را افزایش داد(آل عمرانی نژاد و رضوانی اقدم، 1390).
آل عمرانی نژاد و رضوانی اقدم (1390) گزارش کردند که نتایج نشان دهنده درصد پایین و کند جوانه زنی بذرهای شیرین بیان در تیمار شاهد (به طور میانگین 10 درصد) پس از گذشت 14 روز از تاریخ کشت در مقایسه با 70 درصد جوانه زنی بذور تیمار شده با اسید سولفوریک و کاغذ سمباده بود. این نتایج می تواند دلالت بر نوعی خواب در بذرها (به احتمال قوی خواب فیزیکی ناشی از پوسته بذر) باشد.
با توجه به نظر نصیری و همکاران مبنی بر اهمیت خراش دهی با اسید (خصوصاً اسیدسولفوریک غلیظ) و سوراخ کردن پوشش بذر با استفاده از سوزن یا سمباده جهت شکستن خواب بذر ناشی از پوشش بذر(نصیری و همکاران، 1383) و نتایج حاصله می توان به این جمع بندی رسید که بذر شیرین بیان دارای پوسته ضخیم بوده و این پوسته مانع جوانه زنی می باشد و هر تیماری که به برداشتن این پوسته ضخیم کمک نماید، می تواند در افزایش درصد جوانه زنی بذر این گیاه مؤثر باشد(آل عمرانی نژاد و رضوانی اقدم، 1390).
خواب بذر G.glabra به دلیل غیرقابل نفوذ بودن پوسته ی آن می باشد و زمانی که با اسیدسولفوریک به مدت 25 دقیقه تیمار داده شد، 100 درصد بذور جوانه زدند. دما و اسیدجیبرلیک (GA3) بر روی جوانه زنی بذور اثری نداشتند(ویتسن و تاتمن، 1990). ورما (1990) گزارش کرد که بذرهای شیرین بیان را 24 ساعت در آب غوطه ور کرده سپس در اسیدسولفوریک غلیظ به مدت 20 دقیقه قرار داد و مشاهده کرد که 100 درصد بذور جوانه زدند. آبدروخ مانوف (1984) نشان داد که جوانه زنی بذور شیرین بیان را با پرتو تابی با اشعه ی گاما با اسیدنیکوتینیک+ اسیدآمیدنیکوتینیک+ پیکولینیک اسید بررسی کرد، که باعث شد 80 تا 90 درصد بذور جوانه بزنند. 
پارسا(1978)، طی بررسی های خود دریافت که بذور G.glabra در دماهای با دامنه 10 درجه سانتی گراد تا 35 درجه سانتی گراد جوانه می زنند. باقرانی و غدیری (1373) ذکر کرده اند که خراش دهی مکانیکی درصد جوانه زنی را تا 96 درصد افزایش می دهد از طرفی کاشت بذر و ریزوم ها در شن نشان داد که درصد و سرعت جوانه زنی بذر حدود 44 برابر ریزوم ها است.
نتایج تحقیقات کاناگارا (1985) در خصوص بیولوژی بذر گونه بومادران نشان داد که در حدود 90 درصد از بذر تازه برداشت شده این گیاه دارای خواب می باشد. شریعتی و همکاران (1381) در بررسی تأثیر تیمارهای مختلف بر شکستن خواب بذر 5 جمعیت مختلف بومادران به این نتیجه رسیدند که اسیدجیبرلیک با غلظت 500 قسمت در میلیون، نیترات پتاسیم (2/0 درصد)، نور و دمای متناوب (16/8) بهترین تیمارهای شکستن خواب بذر این گونه دارویی می باشند.
پاسخ مثبت بذرهاي گیاهان دارویی بومادران و آویشن به اسيدجيبرليك حاكي از كافي نبودن ميزان اسيدجيبرليك در مقايسه با بازدارندگان جوانه زني بذر نمي باشد. از سوي ديگر افزايش جوانه زني بذور بومادران تحت اثر نيترات پتاسيم احتمالاً دليلي بر نياز نوري اين بذور براي جوانه زني و فتو بلاست بودن آنهاست. بسياري از بذور حساس به نور به نيترات پتاسيم نيز حساس هستند زيرا اين تركيب حساسيت به نور را افزايش مي دهد( نصيري، 1374؛ سرمدنيا 1375). از آنجا كه خراش دهي تاثير معني داري بر بذرها نداشت مي توان گفت پوسته بذور نقشي در خواب بذرها ندارد و در واقع علت خواب بذر فيزيكي نيست. از آنجا كه بذور اين دو گياه (بومادران و آویشن) تحت اثر تيمار اسيد جيبرليك و تيمار سرما كه در واقع تحريك كننده سنتز و آزاد سازی اسيد جيبرليك مي باشد داراي بالاترين درصد جوانه زني بودند و از سوي ديگرخواب بذرها منشاء فيزيكي ندارد مي توان گفت خواب بذر از نوع فيزيولوژيك بوده. عامل ديگر در اين خواب، نارس بودن جنين، وجود عامل بازدارنده در بذر  و يا هر دو عامل بوده است. به عبارت ديگر سرما و جيبرليك اسيد منجر به تشكيل، آزاد سازي يا فعال كردن آنزيم هاي هيدرولتيكي جهت تجزيه پروتئين ها و نشاسته ذخيره در بذر جهت تغذيه جنين و آغار فرايند جوانه زني مي شود(سرمدنيا، 1375).

مواد و روش ها

این آزمایش در آزمایشگاه مرکزی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی رامین ملاثانی در سال 1391 انجام خواهد شد. علف های هرز مورد آزمایش شامل تاج خروس، شیرین بیان و بومادران خواهند بود که از شرکت پاکان بذر اصفهان خریداری خواهد شد. پس از آزمایش های اولیه و مشاهده وجود خواب به منظور شکستن خواب بذرها، تیمارهای مورد نیاز برای شکستن خواب هر بذر اعمال خواهد شد. خروج ریشه چه از پوسته بذر به عنوان معیار جوانه زنی در نظر گرفته خواهد شد. این آزمایش در قالب طرح کاملاً تصادفی در ۳ آزمایش مجزا و با 4 تکرار و ۸ تیمار انجام خواهد شد.
تیمارهای مختلف آزمایش شامل: 
۱- زمان: تیمار پرایمینگ به مدت 24 و 48 ساعت
۲- غلظت مواد مختلف پرایمینگ به ترتیب
1- اسید جیبرلیک(GA3) با غلظت 100ppm 
2- اسید جیبرلیک(GA3) با غلظت 200ppm 
۳- اسید جیبرلیک(GA3) با غلظت 400ppm 
4- اسید جیبرلیک(GA3) با غلظت 800ppm 
5- نیترات پتاسیم(KNO3) با غلظت 2/0، 5/0، 2 و ۴ درصد 
6- تیمار خراش دهی با کاغذ سمباده نرم
7- هیدروپرایمینگ
تمامی تیمارها با تیمار شاهد غیر پرایم مقایسه خواهند شد.
صفات مورد بررسی شامل درصد، سرعت، یکنواختی جوانه زنی، طول ریشه چه، ساقه چه، گیاه چه و شاخص های بنیه اول و دوم می باشد.
آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SAS Ver 9.2 انجام خواهد شد.

جهت دانلود فایل کامل کلیک کنید

در صورت نیاز به مشاوره در زمینه نحوه نگارش پروپوزال اما در ارتباط باشید.

۱۴۰۳/۰۲/۱۷
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
انجام پایان نامه ارشد بیوتکنولوژی دریایی

انجام پایان نامه ارشد بیوتکنولوژی دریایی

در راستای آموزش انجام پایان نامه ارشد بیوتکنولوژی دریایی در این بخش سعی در ا [...]

۱۴۰۳/۰۲/۳۰
|
سینا
انجام پایان نامه الکترونیک

انجام پایان نامه الکترونیک

انجام پایان نامه سیستم گرایش الکترونیک را می توان با داشتن نمونه کار به خوبی پیش [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۹
|
سینا
انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی

انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی

در انجام پایان نامه مشاوره تحصیلی که از زیرشاخه های علوم تربیتی می باشد، بخش [...]

۱۴۰۳/۰۲/۲۷
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب